Tijdens het AVD examen wordt van je verwacht dat je de BRAVOK controle uitvoert, waarbij je zorgvuldig de onderstaande punten controleert. Het is sterk aan te raden om deze controle dagelijks uit te voeren, om zo problemen tijdens het rijden te voorkomen.
B.R.A.V.O.K. Cheklist
Voordat je begint met de controle, is het belangrijk om de motorfiets op de middenbok te zetten.
B; Banden & Benzine
Bij de BRAVOK controle tijdens het AVD examen dien je de banden van de motorfiets zorgvuldig te controleren op de profieldiepte van het hele loopvlak (minimaal 2mm voor droge omstandigheden en 1mm voor natte omstandigheden), de aanwezigheid van het ventieldopje ter bescherming tegen vuil in de band, de juiste spanning (2,4 voor en 2,9 achter) en op eventuele schade zoals steentjes, spijkers, metalen voorwerpen of scheurtjes.
Daarnaast dien je tijdens de B.R.A.V.O.K. controle ook te controleren of het reserve brandstoflampje (oranjelampje) van de motorfiets naar behoren functioneert.
R; Remmen
Tijdens de BRAVOK controle tijdens het AVD examen dien je ook de remmen van de motorfiets zorgvuldig te controleren. Zo dien je het niveau van de remvloeistof in het remvloeistofpotje voor en achter te controleren, de afstelling van de trommelrem achter en de slijtage-indicator op het punt van de remblokken te checken.
Tevens is het belangrijk om de technische staat van de remmen te controleren door te kijken naar de dikte van de remblokken. Verder dien je te controleren of er vrije slag zit in de handel en het pedaal en of er geen lekkages zijn in de remleidingen.
A; Accu
Een andere belangrijke stap tijdens de BRAVOK controle tijdens het AVD examen is het controleren van de accu van de motorfiets. Hierbij dien je te kijken naar de bevestiging van de accu en of deze stevig vast zit. Daarnaast dien je ook de aansluitingen op de polen van de accu te controleren (bloemkolen en oxidatie).
Het kan voorkomen dat een accu vloeistof nodig heeft voor onderhoud, maar er zijn ook onderhoudsvrije accu’s waarbij er geen vloeistof nodig is. Controleer dus ook of er vloeistof aanwezig is en of deze op peil is indien nodig.
V; Verlichting & Vering
Een andere belangrijke stap bij de BRAVOK controle tijdens het AVD examen is het controleren van de verlichting van de motorfiets. Hierbij dien je te controleren of alle lampen, zoals de rem-, richting-, stads-, dim- en grootlichten, aanwezig en intact zijn.
Daarnaast dien je ook de werking van alle knoppen op de motorfiets te controleren, inclusief de dodemansknop, passchakelaar en claxon. Verder is het belangrijk om te kijken of de verlichting naar behoren functioneert en geen storingen vertoont.
Bij de BRAVOK controle tijdens het AVD examen dien je ook de vering van de motorfiets zorgvuldig te controleren. Hierbij dien je te controleren op lekkage van de keerringen (telescoopvork) van de voorvering.
Verder is het belangrijk om te controleren of de achterwielvering goed is ingesteld op het gewicht van de bestuurder en passagier, indien van toepassing, en of er geen lekkage is. Dit geldt ook voor de monoshock-vering aan de achterkant van de motorfiets, die ook op het juiste gewicht moet zijn ingesteld voor het geval er een duo passagier wordt meegenomen.
O; Olie
Een andere belangrijke stap bij de BRAVOK controle tijdens het AVD examen is het controleren van het oliepeil van de motorfiets. Hierbij dien je ervoor te zorgen dat de motorfiets horizontaal staat en de peilstok los te maken. Vervolgens dien je de peilstok af te nemen en weer terug te plaatsen om het juiste oliepeil te kunnen aflezen.
Indien het oliepeil te laag is, kun je de motorfiets bijvullen via hetzelfde gat waar de peilstok zich bevindt. Het is belangrijk om het oliepeil regelmatig te controleren om schade aan de motorfiets te voorkomen.
K; Ketting & Koeling
Bij de BRAVOK controle tijdens het AVD examen is het ook belangrijk om de ketting van de motorfiets zorgvuldig te controleren. Hierbij dien je te controleren of de spanning van de ketting binnen de aanbevolen speling van 3cm/4cm valt en of deze goed is gesmeerd met vet.
Daarnaast dien je ook de slijtage van de tandwielen te controleren om te voorkomen dat deze te scherp en puntig worden. Bij luchtkoeling dien je tevens de koelribben schoon te maken, terwijl bij vloeistofkoeling de radiateur moet worden gecontroleerd op vuil en verstopping. Verder is het belangrijk om het peil van de koelvloeistof in het reservoir tussen het achterwiel te controleren om oververhitting van de motorfiets te voorkomen.
Motorlessen bij Demo-opleidingen
Als je motorrijlessen in Rotterdam bij Demo-opleidingen.nl volgt, zullen wij je dit allemaal leren. Wij leren je alle belangrijke punten met handige ezelsbruggetjes, zodat het onthouden en toepassen veel eenvoudiger wordt.